Helt plötsligt så stod man där igen..på Mantorp Park, och under ett Gatebil-event dessutom, det trodde man ju inte skulle hända i början av sommaren…
På förhand såg det ut att kunna bli riktigt lovande, hyggligt väder för årstiden var “lovat” av metrologerna (de drar väl lappar i en hatt känns det som), gott om förare som
var sugna på att ta ut bilarna en sista gång innan vinterdvalan (byggsäsongen) börjar.
Rent spontant från början var tanken att mest fokusera på straight-line passen (vanlig bankörning), för där hade jag bekanta som skulle köra, bland andra Speed Circus egen
cirkusdirektör Henrik Ryberg i sin BMW Z4 GTR, för första gången fungerande längre än ungefär 25min, vid helgens slut hade han lyckas med konststycket att köra upp
200L bränsle, vilket i sig är en bedrift.
När jag stod ute vid banan såg jag något som såg väldigt snabbt ut, och det var Magnus Persson som var ute med sin nya BMW E46, den flyttade på sig i oerhört rask takt,
speciellt för att inte vara helt färdig ännu, det ska bli kul att se hur den är när den är färdig.
Vad vore Gatebil utan lite drifting? I dessa speciella tider så delade de upp Gatebil Drift Series i två serier (en per land) med två deltävlingar i varje
Denna gången så hade de tagit den södra slingan av banan och vänt på den, vilket var första gången jag har sett att de har kört så.
På andra halvan av banan var det vanliga pass som vanligt, som då varvades mellan straight-,open- och drift-line under tiden det var träning eller kval för Gatebil Drift Series.
Är det bara jag eller är det inte lite imponerande med dagens drönare som utan större problem lyckas hålla samma tempo som en tävlingsbil av vassare kaliber?
Elite Projects var representerade i full styrka med Ben ODonell i sin GT3 Cup, samt Robin Jonasson i sin 918.
Under ett av driftingpassen så kom en duo 80-talsikoner åkande, men vilken av dem skulle man välja? (för mig som rallynörd är valet enkelt).
Gatebil Drift Series kördes för första gången under artificiellt ljus, vilket var en utmaning för de tävlande och oss som skulle skapa media ifrån tävlingen, som tur var så
tog jag följe med Göran Röjhagen som lärde mig hur man tog bilder i mörker utan blixt (vilket var en utmaning).
Efter ett tag så tyckte jag att det var dags att göra något annat, så jag hämtade ett stativ och bytte objektiv, sen roade jag mig en stund med att fotografera ljusränderna som
blir efter bilarna.
På Söndagsmorgonen så fick jag två frågor från olika håll, den ena var om jag kunde tänka mig att fokusera lite mer på deras bil under dagen, så det slutade med att jag
enbart missade ett av passen den var på banan, men det missade jag för att jag var på banan själv då..Den andra frågan kom nämligen från Henrik med sin Z4 som tyckte
att eftersom jag har hållit honom med bilder så länge nu så ville han att jag skulle åka med några varv, det tackar man inte nej till, så det var bara till att lösa ett åkpass sen
byta om till vad som nästan kan ses som folkdräkt på Gatebil (tävlingsoverall alltså).
Denna dagen var det även dags för Breisladd, som jag denna gången valde att spendera med sällskapet jag umgåtts med hela helgen, så jag satt faktiskt på läktaren under
tävlingen, vilket gav en ny (för mig) vinkel på det hela.
När vi lämnade Breisladden så frågade Adde Söderlund från SpeedracerZ ifall jag ville åka med några varv som ett tecken på uppskattning för bilderna, givetvis tackade jag
ja till erbjudandet, så jag svidade om till overall igen, kameran fick Kajsa från SpeedracerZ ta över medan jag var ute och åkte, som ni ser på bilden under så är hon rätt så
vass bakom kameran.
Det var allt från Gatebil denna gången, nedan finner ni ett litet galleri från helgen, hittar ni inte er själva där så kan ni bara skicka ett mail så återkommer jag så snart som
jag kan. Tack för att ni tog er tid att läsa!