Då var det dags, gruspremiär 2019!Dagen många har väntat på ända sedan vintersäsongen fick avbrytas tidigare än det var tänkt på grund av för varmt väder. Så efter (enligt vissa) alldeles för lång väntan var delar av Sveriges rallyentusiaster samlade på den skånska vildmarken.
Daniel Andersson från Mjölby kände att Voc inte var kul längre så han köpte en BMW för att köra i Grupp H med…hittills har han kört tre tävlingar, på tre år och sammanlagt
antal målgångar är dessvärre noll..
Efter att ha sett Robin och Mathias från Team Nybe köra test helgen innan tävling hade jag en känsla av att de kommer ta i nere i Simrishamn och ge de andra i klassen en
rejäl match, och utifrån kan man nästan tro han stod upp när han körde!
Simon Karlsson hade fått på ny färg på bilen inför säsongen och i mina ögon är det en förbättring från förra årets röda.
En annan som gjort ett byte inför 2019 är Johan Axelsson, som köpte BMW M3 E30 som Patrik Flodin körde förra året, denna bil stod även för den i särklass bästa
upplevelsen igår!
En sak som jag personligen saknat under uppehållet sedan i höstas är allt snack ute på sträckorna med alla man känner (även de man inte känner), som till höger i bildkant
ser ni briljanten Robin Sörensen med kameran i högsta hugg!
En sak som är tacksamt med just denna tävlingen är att omgivningen är för det mesta väldigt “förlåtande” rent bildmässigt, vilket jag tycker är trevligt!
Här stod jag mitt i en odling av äppelträd, och det är väl inget man ser utmed en rallysträcka överallt?
Tillbaka till det med alla man träffar ute på rallyn, Joakim Strand var vänlig och lät mig prova hans objektiv under några bilar igår när vi stod på samma ställe..oj oj oj
säger jag bara, vilken skillnad!
Nu ska man inte hänga upp sig på vad man har för kamera/objektiv osv. men det gör en väldigt stor skillnad i vissa fall, detta var just ett sånt fall!
Det bär emot mig (jag är INTE ett fan av Volvo) men detta är faktiskt en syn som har varit lite saknad..
Enligt kartläsaren så gick det lugnt och stilla mitt i spåret genom denna svängen…Jag vill nog inte veta vad han har för referenser om detta är mitt i vägen..
Svängen precis innan de kom ut mitt i äppelodlingen hade träd precis vid vägkanten på innern så för en gångs skull kunde de inte gena..
Efter att ha stått på utsidan av svängen i stort sett hela tiden blev jag fundersam på varför det var nästan tomt på insidan, så jag gick dit…vinden låg på åt de hållet
så det förklarade sig rätt snabbt varför där var tomt..
Efter att ha fått ett meddelande från de andra i ressällskapet att vi snart skulle åka vidare så började jag röra mig tillbaka mot där jag stod från början..
Sista bilen vi såg på Gustav Lindfors och Morgan Hansson, som gjorde världsdebut i sin nya Honda Civic!
Efter att ha varit på SS2 var vi nu på SS1/6
Stället vi valt att åka till bjöd på förhållandevis bra körning och med en sol som var på nedgång var det upplagt för att kunna ta bra bilder
När jag växte upp så kunde man ibland höra talas om att det fanns en annan snabb Stig i rally än Blomqvist, denna någon är Stig Andervang, och nu när jag har sett honom
köra ett antal tävlingar under några år förstår jag varför han blev ett mytomspunnet namn på 80-talet!
En Subaru Impreza är väl nästan så ikoniskt det kan bli gällande rallybilar från mitten på 90-talet och fram till ca 2010?
Joachim Grahn har köpt en Ford Fiesta WRC, och premiärkörde den här i Simrishamn, det är något speciellt med WRC, så enkelt är det!
Jonathan Johannesson var väldigt flitig på att tävla för några år sedan, och nu är han tillbaka och kör igen vilket är kul, för han bjuder alltid på bra attack!
Texten på bakluckan är väl beskrivning nog över attityden som de har i den bilen..
När solen började lysa ned igenom grenverken på träden var det dags att tänka om vad man ville fokusera på och vad man kunde utelämna.
Robin Sandberg genomförde en stilstudie i hur man på effektivast sätt använder 30m innan ett vägbyte!
Som jag sa tidigare om Simon Karlssons bil, designen av dekoren gör jättestor skillnad!
Vad ska man säga? Mer än att det känns väldigt bra att det finns en BMW M3 E30 rallybil i södra delen av Sverige som förhoppningsvis kommer användas flitigt under året!
Det är lite synd att FIA satte stopp för S1600 för ett antal år sedan, det var i mina ögon en kul klass att följa! Men som tur är så såldes bilarna och används istället för att
samla damm, här ser vi Viktor Karlsson i sin Suzuki Swift.
Att få en massa “fickor” av ljus genom träden så här tycker jag ger mer liv till bilden än vad det hade blivit om det varit helt i skugga eller helt i sol!
Definitionen av att åka mitt i vägen kan nog variera, nu hävdar jag inte att någon från denna bil sagt att de körde mitt i vägen här, men skulle man fråga skulle de däremot
kanske säga att de körde mitt i idealspåret!
Jag tror inte Honda tänkte att denna skulle bli rallybil när de byggde den en gång i tiden, men jag är tacksam att Hampus Larsson (och även flera) valde att bygga rallybil
på den, för ljudet är något alldeles extra i jämförelse med vad man annars hör på rally!
En av många tjusningar med rally i mina ögon är hur många olika sätt de tar en sväng på och det ändå går lika snabbt, är du 10cm fel på en bana kan du tappa massor
med tid. Givetvis kan man tappa mängder med tid på samma sätt i rally också, men de jag själv tog tid på (från att jag såg dem, till att de försvann) så var det förvånansvärt
jämnt mellan dem!
Bra fart in i vägbytet av Stefan Ottosson!
Victor&Victor hade som alltid väldigt bråttom!
När dagen tyvärr började närma sig hemresa var det dags att börja tänka om gällande bilderna, så jag började med en bild tagen från där jag lagt väskan när jag kom fram
till svängen, och jag tycker att den blev ganska bra.
Vissa säger att det är fel att få ljus rakt in i kameran, jag kan inte säga att jag förstår de som säger så för jag tycker det blir jättebra, allra helst om det är en bil på lätt sladd
i bilden också!
Vid en snabbkoll i kameraväskan hittade jag fjärrutlösare till kameran, så jag kopplade ihop det och satte kameran på mitt monopod och höll upp det så högt jag kunde..
Här ser ni två av bilderna från dagen som blev tagna med den metoden, och för att inte ha kunnat titta igenom kameran när jag tog bilderna är jag verkligen nöjd!
En helhetsbild över stället vi valde att stå på, jag vet att vissa (alldeles för många) får utslag och klåda på armarna av vägbyten men jag har absolut inget emot dem,
speciellt inte när de ser ut som detta!
Denna bild får avsluta reportaget från Simrishamnsmixen 2019.
Nedan finns ett galleri med fler bilder från dagen!