Hässleholms GP 2019

Det finns ett fåtal event som jag försöker besöka varje år, Rally Sweden, första rallyt på grus (vilket kan variera vilket det är så det är svårt att skriva ut tävlingen),

Bilsport Performance & Custom Motorshow, Hässleholms GP, South Swedish Rally, Gatebil Mantorp i Juni, Goodwood Festival of Speed och sist men absolut inte minst Rally Legend.

Anledningen till att just Hässleholms GP har kommit med i den listan av event är för att jag tycker att det är något speciellt med rallybilar i asfaltssättning, även för att tävlande från våra kära

grannländer ärar oss med besök också, vilket är ett kul tillskott att vi får se vad de har för kul bilar att tävla med där. Till i år såg det riktigt lovande ut innan start, väl på plats såg det minst sagt blött ut..

Vädrets makter är inte mycket att göra åt, mer än att klä sig så väl man kan och hoppas på det bästa, så med vattentäta skor (som faktiskt höll tätt), regnjacka och regnbyxor begav jag mig ut för att se vad dagen hade att bjuda på.

Som alla andra år är det en välfylld “godispåse” med rallybilar som bjuds, vilket alltid är trevligt för oss besökare, för vem vill åka på en tävling där i stort sett alla bilar

är likadana fast i olika färg?

Det var en bil som fångade mitt intresse mer än de andra, och det var Kim Madsens Peugeot 307 WRC, en bil från eran när jag satt som klistrad framför TVn när det var

sändning från WRC någonstans i världen.

Att solen lös med sin frånvaro var det väl aldrig direkt något tvivel om..

Fast det stoppade inte vissa från att ha med däck för torrt väglag  ändå..

Väl ute på sträckan (en sträcka som körs som ett varvlopp så man ser samma bil flera gånger, och det är flera bilar ute samtidigt) var det dags att fundera ut var man skulle

stå och vilken vinkel man skulle börja med.

En sak man ofta ser här som man i stort sett aldrig ser på andra tävlingar är att de tävlande är ute och tittar innan de själva ska köra.

Att få se en 307 WRC i rörelse är något som inte händer ofta, vilket är synd för det är en sådan ikon för sin tid (antagligen mest känd för att den var så fruktansvärt opålitlig).

På sträckan stöter de tävlande på tre olika underlag, asfalt, betong och gatsten, för en gångs skull låter det inte så farligt med blöt asfalt för en tävlingsbil…

En sak som jag inte räknat med under dagen var att det skulle finnas vattenpölar utmed sträckan, fast de gjorde det bara roligare för mig som fotograf.

Det är något med denna bilen..jag kan inte sätta fingret på vad men den ser bara så fruktansvärt ball ut!

Danskarna verkade inte hämmade av regnet utan hade de väl sträckt ut högerbenet så höll det de i låst läge tills det var dags att sakta ned.

Har man planerat in en heldag med rally och har fikakorg med sig så ska inte regnet stoppa en eller hur?

Att denna Opel Adam kom från Danmark syns ju på färgsättningen om man skulle missa regskylten..

Ytterligare en bil som har något som jag inte kan beskriva, den bara ser cool ut!

Jag vet inte hur eller vad Citroëns ingenjörer gjorde när de byggde denna men tonen de fick till ifrån motorn är minst sagt speciell! (ni som hört en DS3 R5 vet vad jag menar).

För att precis har kommit ur en 90graders sväng från asfalt med någon form av fäste till ut på betong med betydligt mindre fäste ser det ändå ut att gå riktigt snabbt!

Att försöka framföra en bakhjulsdriven rallybil i detta måste vara nära på omöjligt…

Trodde jag till denna fantastiska bil passerade, och av ljudet att döma (synd att det inte är ljud med bilderna) så hade denna motorn från en E30 M3, vilket är i mina ögon

den mest välljudande motorn BMW byggt och satt i sina egna bilar (slagen av den de byggde åt Mclaren F1 på 90-talet).

Suzuki Swift är en bil som verkligen blev populär i Danmark, men jag förstår inte varför den inte slog igenom här.

Somliga hade så bråttom att fotografen knappt hängde med..

När dagen för min del började närma sig slut stötte jag på briljanten från Bilsport Rally & Racing, jag pratar givetvis om Mikael Johansson!

För första gången så fick jag se en vattenpassage på Hässleholms GP, vilket i sig var en upplevelse men jag föredrar nog att inte se någon vattenpassage utan solsken istället.

Det var vad Hässleholm hade att bjuda på för i år! Precis som efter Simrishamnsmixen så kommer det ett “vanligt” galleri här under.