South Swedish Rally 2019

South Swedish Rally 2019 visade sig bli en spännande helg på många sätt! Första deltävlingen i SM på grus för säsongen, och med ett startfält som överskred 100 startande.

Det vet jag inte när det skedde senast! Torsdags kväll så var det dags för Shakedown, för att de skulle få ett smakprov på vad helgen kom att innebära rent vägmässigt.

Dessvärre hade vädrets makter andra idéer och ställde till med regn under hela tiden de körde..

Vägen de valt att köra Shakedown på var ett (i mina ögon) bra riktmärke för att ge en fingervisning om vad tävlingen skulle bjuda på, och de tävlande var inte sena på att

bjuda på ordentlig attack trots vädret.

Sträckan i sig var enligt mig väldigt publikvänlig (trots att man i stort sett bara kunde ta sig in från start), det var också förvånansvärt mycket publik ute för att vara en

regnig Torsdagskväll, vilket var ett gott tecken inför helgen!

En som tog möjligheten att köra var Johan Kristoffersson, han ville ha så mycket körtid som möjligt inför tävlingen!

Team Nybe var också några som var laddade till tänderna och körde flera gånger per bil för att se så att allting fungerade som de ville!

Att ha första svängen på sträckan på asfalt måste varit en spännande upplevelse…

Asfalt på grusdäck lär vara halt redan som det är, och då med lite regn och grus så kan jag inte tänka mig att fästet ökar…men det var inga bekymmer för den svenska eliten!

På Fredagen var det dags för SS1, och det var precis som förra året Millebygden, fast nytt till i år var att sträckan mätte 12km och var ett varvlopp, vilket lyfte många ögonbryn!

Från min sida sett var jag skeptisk till en början innan jag sett hur det skulle gå till, men när det var “skarpt läge” så visade det sig att det var inget att oroa sig över (för

publiken då, jag kan inte tala för de tävlande eftersom jag inte tävlade).

Titta på rally en varm försommarkväll i solskenet, en riktigt bra Fredagskväll om ni frågat mig!

De hade även byggt en ny slinga i anslutning till ordinarie sträcka för att uppnå i den tänkta längden, och den bjöd på många intressanta möjligheter för fotografer!

Nu tycker jag lite synd om er läsare..för ni får inte höra den fantastiska BMW M3 E30 sjunga ut som jag fick när jag tog bilden!

Att South Swedish Rally varit populärt utomlands är inget som har undgått mig tidigare år, men att få se en Ford Escort Mk2 RS1800 där trodde jag aldrig att det skulle ske!

Men jag är väldigt tacksam att vår vän från sydligare breddgrader tog resan norrut och bjöd publiken på lite skönsång signerat BDA!

Vilka kontraster man bjöds på, allt ifrån Forden ni såg innan till en modern R5, på en och samma tävling, visst är det fantastiskt?

Vi som stod i åskådarleden bjöds verkligen på en upplevelse för öronen som var utöver det vanliga, för en S1600 kommer alltid låta speciellt, väldigt speciellt!

När det närmade sig eftermiddag blev det mulet och nästan lite tråkigt väder att ta bilder i, som tur var (även om det förmodligen var ofrivilligt) så löste de tävlande

så man fick intressanta bilder trots tråkigt väder.

När man bjuds på åkning som denna kan man inte göra annat än stå och flina som ett fån långt efter att bilen har passerat!

Jag var svag för Toyota Corolla i Grupp H redan innan de nya reglerna trädde i kraft, men nu med dessa nya reglerna så ser de riktigt brutala ut med skärmbreddare!

Väl inne i Älmhult var det prisceremoni, något sånt har jag aldrig bevakat innan så jag följde efter Johannes från emotorsport.se och Mikael Johansson från Bilsport.

När de sa till Patrik Flodin och Göran Bergsten att de inte fick öppna sin champagne innan de fått sina bilder och hunnit backa förstod jag inte varför…Jag borde ha

följt efter dem istället för att ha stått kvar och tagit bilder..

En sak jag noterade när jag gick runt på serviceplatsen efter prisutdelningen var Team Nybes oerhört snygga vattenflaskor!

Det var allt vad jag hade att bjuda på från South Swedish Rally för i år! Jag hoppas att ni tyckte det var lika kul att läsa om som jag tyckte det var roligt att skapa allt material!